OOpony samochodowe
Dopasowanie opon i felg samochodowych
19 lipca 2021
Trzy widoki koła
Konstrukcyjnie koło składa się z obręczy i opony, która jest złożona z właściwej części tarczy i obręczy (dlatego nie do końca poprawne jest nazywanie koła tarczą), na której zamontowana jest gumowa opona. Koło ma wiele cech i wymiarów, z których najważniejsze to średnica osadzenia, występ koła w stosunku do powierzchni mocowania, liczba i średnica otworów wywierconych w celu osadzenia koła na piaście oraz szerokość osadzenia obręczy, na której montowana jest opona. Ostatni parametr jest najważniejszy, ponieważ szerokość profilu musi być zgodna z szerokością obręczy.
Wybór kół i opon
Każdy producent samochodów określa dopuszczalne rozmiary kół i opon. Może się to znacznie różnić w przypadku niektórych modeli, ale należy zrozumieć, że wybór podstawowy, który zwykle jest standardem w samochodach, jest wyborem uniwersalnym, który obejmuje wszystkie istotne cechy i potrzeby. Mimo to, dzięki dużej różnorodności wymiarów, możliwe jest dostosowanie pojazdu do konkretnych upodobań.
Większość producentów w swoich instrukcjach obsługi podaje informacje o dopasowaniu opon i obręczy. Jest to wskazówka, która ma zapewnić dokonanie właściwego wyboru.
Drugim kryterium wyboru jest sprawdzenie pozycji opony w nadkolu i dopasowania opony bezpośrednio do koła. Jest to przeprowadzane doświadczalnie i stosowane w nietypowych przypadkach podczas tuningu samochodu.
Oznakowanie i identyfikacja opon
Na wszystkich obręczach kół i oponach umieszczona jest legenda zawierająca szczegółowe informacje na temat ich wymiarów geometrycznych. Przy zakupie nowych kół i opon właściciel powinien być świadomy, co oznaczają te symbole. Jako przykład weźmy standardowe koło w krajowym modelu Priora lub Granta. Oznaczona jest jako R14 4×98 d58.5 ET35 J5.5.
- R14 to średnica osadzenia (zewnętrzna) obręczy koła, podana w calach.
- 4×98 oznacza liczbę otworów do mocowania koła do piasty oraz średnicę okręgu, wzdłuż którego są wiercone. Podane w milimetrach.
- D58,5 jest średnicą otworu środkowego. Odpowiada ona średnicy nakrętki na piaście.
- ET35 to wypukłość koła w stosunku do powierzchni montażowej (miejsca styku z piastą). Im jest ona większa, tym bardziej koło będzie wystawać na bok. Jest ona podawana w milimetrach.
- J5.5 oznacza szerokość obręczy w calach.
- Wymiary opon są również kodowane za pomocą specjalnego symbolu. Na przykład, weźmy pod uwagę oponę 195/55R16.
- Litera "R" w oznaczeniu odnosi się do radialnej konstrukcji opony - jej metalowy karkas jest ułożony w płaszczyźnie promieniowej, od stopki do stopki, prostopadle do promienia, w przeciwieństwie do starszych opon diagonalnych, w których karkas jest ułożony pod kątem.
- 195 to szerokość przekroju opony w milimetrach.
- 15 to średnica obręczy opony, podana w calach. Musi ona pasować do rozmiaru obręczy.
- 55 to procentowy stosunek wysokości przekroju opony do jej szerokości, tzn. w tym przypadku wysokość przekroju wynosi 55% szerokości opony, czyli około 107 mm.
Podstawy dokonania właściwego wyboru
Aby dobrać odpowiednie opony i felgi do swojego samochodu, oprócz zapoznania się z tabelą rozmiarów, należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy.
- Pierwszym z nich jest preferowane środowisko pracy. Nie jest tajemnicą, że montując koło o większej średnicy i oponę o niższej wysokości profilu, można zachować wymaganą maksymalną średnicę i zmieścić się w łuku. Jednak taka opona spowoduje, że jazda będzie sztywniejsza. Jeśli samochód porusza się głównie po złych drogach, taka opona nie tylko będzie wstrząsać kierowcą i pasażerami, ale również skróci żywotność podwozia.
- Drugim czynnikiem jest szerokość opon i felg. Szersza opona ma większą powierzchnię styku z nawierzchnią, a tym samym większy opór toczenia. Ponadto, szersze opony powodują większy opór aerodynamiczny. Takie koło jest przecież po prostu cięższe. Dlatego w każdym przypadku będą one pociągać za sobą wyższe koszty eksploatacji. Nawet najlepsze opony letnie o różnych szerokościach mają bardzo różny wpływ na zużycie paliwa i inne czysto fizyczne parametry.
- Po trzecie, kluczowe jest dopasowanie koła do średnicy otworu centralnego, otworu otworów montażowych i występu koła. Jeśli otwór centralny jest mały, koło nie może być zamontowane na piaście, a jeśli otwór centralny jest duży, będzie ono utrzymywane na miejscu tylko przez śruby lub nakrętki, a jeśli te zostaną poluzowane, koło będzie się chwiać.
Komentarze