Jak wybrać najcichsze opony letnie?
21 lipca 2021Witajcie, drodzy miłośnicy samochodów! Pojazd to mechanizm z ogromną liczbą jednostek mechanicznych, które wszystkie wydają dźwięki. Wyobraźcie sobie skrzynię biegów - kliknięcia...
Dobre opony - ozdoba każdego samochodu! Wiele osób tak myśli, ale weźmy pod uwagę, że motocyklista, który naprawdę ceni swojego żelaznego konia zdecydowanie podchodzi do wyboru opon całkiem poważnie. Niektórzy z nich zwracają oczy na gumy niskoprofilowe, głównie ci szaleni lekkomyślni kierowcy, którzy nie widzą życia bez prędkości i dynamicznej jazdy, ale są też prawdziwi koneserzy motoryzacyjnego designu. Samochody z takimi felgami i większą średnicą rzeczywiście wyglądają ładnie, ale czy nie jest to złudzenie? Czy ich właściwości jezdne są również dobre? Zalety i wady opon niskoprofilowych, które przeanalizowałem w tym artykule, odpowiedzą Ci na te i wiele innych pytań!
A jednak, czym jest opona niskoprofilowa w jej obecnej formie? Powiem ci, jaka jest odpowiedź! W tej chwili jest to opona, której wysokość nie przekracza 55 mm. Dlaczego w tej chwili? Ponieważ w czasie swojej ewolucji sama opona była stale unowocześniana, a proszę mi wierzyć, że na tym tle konkurencja między producentami była bardzo zacięta.
To właśnie dzięki tej swoistej wojnie, francuska firma Michelin, chcąc pokonać konkurencję, wynalazła ten typ opony, miało to miejsce w 1937 roku. Był on jednak używany wyłącznie na torze wyścigowym. Co więcej, aż do 1977 roku o jego istnieniu wiedziało tylko wąskie grono ludzi na całym świecie. Jednak po prezentacji R6 R7 do użytku publicznego, pałeczkę przejął włoski producent Pirelli.
Jak widać, trend ten został podchwycony przez wszystkich, więc bardzo łatwo jest znaleźć na rynku podróbkę. Cóż, bez względu na to, jak smutne jest to, nie można uciec od tego trendu i należy wybrać ostrożnie! Wróćmy do naszego rozmiaru, początkowo brano pod uwagę gumę niskoprofilową, opony o wysokości sądu w całości 70 mm. Dla tych, którzy nie są zaprzyjaźnieni z poradami dotyczącymi znakowania - przeczytaj publikację "Rozszyfrowywanie oznakowania opon"!
Na marginesie: na podstawie norm przyjętych już w 2009 r., modele o podobnych wymiarach są obecnie uznawane za najniższe opony - 375/20 R24.
Słyszałeś o tym, prawda? Rzeczywistość jest nieco inna! Tak więc, poziom odporności na naprężenia i prędkości jest tutaj zdecydowanie wyższy niż w przypadku standardowych opon, ale żywotność producent deklaruje absolutnie identyczną jak w przypadku zwykłej gumy. Dodam, że w pewnym stopniu jest to prawda, ale jednocześnie opony niskoprofilowe są narażone na zupełnie inne uszkodzenia, które znacznie skracają ich "żywotność".
Agresywny styl jazdy - nasze drogi są bardzo niebezpieczne dla tych opon, nie tolerują one nagłych zmian, zwłaszcza przy dużych prędkościach.
W rzeczywistości tym właśnie różnią się od zwykłych opon. Oczywiście, jeśli nie kłamać, trzeba zrozumieć, że pomimo wszystkich roszczeń producentów, zużycie nastąpi szybciej. W dzisiejszych czasach, nie jest realne, aby zwiększyć trakcję bez uszczerbku dla jakości, cokolwiek mówią! Przy okazji, o indeksie prędkości, mówiłem o tym tutaj.
Przyjaciele, pewnie już zdążyliście się zorientować, że opony niskoprofilowe mają zarówno wady, jak i zalety. Nie owijajmy w bawełnę i zacznijmy od zalet.
Komentarze