BBlog
Z czego wykonane są opony samochodowe?
29 czerwca 2021
Oferta nowoczesnych opon samochodowych jest bardzo zróżnicowana. Starając się przyciągnąć klientów, producenci opon opracowują coraz to nowsze technologie, aby wyróżnić swoje produkty i zaoferować lepsze osiągi. Jednak oryginalny skład opon samochodowych jest wciąż taki sam, a jego główny komponent jest prawie taki sam dla wszystkich modeli. Aby się tego dowiedzieć, należy przyjrzeć się bliżej temu, z czego zbudowana jest guma.
Główny składnik
Każdy wyrób gumowy zawiera w swoim składzie gumę, substancję elastyczną, która może być pochodzenia naturalnego lub sztucznego. Kauczuk naturalny to utwardzony sok z drzew kauczukowych. Ma on ogromną wartość, ponieważ stanowi podstawę, z której produkowana jest opona samochodowa. Oprócz kauczuku naturalnego stosuje się również kauczuk syntetyczny, który jest znacznie tańszy w produkcji. Wszystkie opony samochodowe zawierają również sadzę (carbon black).
Głównym celem sadzy jest wzmocnienie właściwości opony. Wpływa na następujące cechy gumy: trwałość, wytrzymałość i odporność na ścieranie. Z czasem guma zawsze matowieje, w celu poprawy jej wyglądu stosuje się czerń do opon. Kwas krzemowy jest również stosowany w celu obniżenia kosztów produkcji poprzez poprawę przyczepności na mokrych nawierzchniach i skrócenie całkowitego okresu eksploatacji opony.
Jeśli chodzi o skład, wszystkie opony samochodowe zawsze zawierają te podstawowe składniki, a różnice są zapewnione przez różne dodatki i uzupełnienia, które ogólnie poprawiają następujące właściwości:
- Zmniejszone tarcie toczne i zwiększona wydajność prędkości;
- odporność na ścieranie;
- Zwiększona przyczepność do nawierzchni drogi.
Technologia gumy dla przemysłu motoryzacyjnego
Opony letnie i zimowe są notorycznie sztywne. Aby opona samochodowa była sztywniejsza i bardziej odporna na ścieranie, stosuje się kauczuk syntetyczny. Z kolei opony zimowe są wykonane z naturalnego kauczuku, który zapobiega powstawaniu "pęcherzy" na oponach w niskich temperaturach. Oczywiście, można użyć specjalnych żywic i dodatków, aby uzyskać efekt podobny do faux-naturalnego materiału, ale ich charakterystyka działania nigdy nie dorówna naturalnemu produktowi. Ponadto opony będą się szybciej zużywać.
Sam proces produkcji opon gumowych jest dość długi i czasochłonny. Najpierw zebrany sok z drzewa kauczukowego umieszcza się na kilka godzin w dużych kąpielach kwasowych, aby mógł stwardnieć. Powstały w ten sposób materiał nazywany jest lateksem. Usuwa się z niej nadmiar wody i przepuszcza przez walce, uzyskując szeroką, płaską taśmę, która jest następnie kruszona w celu uzyskania lekkiej, przewiewnej masy, która po wypaleniu jest przekształcana w bloki.
Bloki są następnie umieszczane w specjalnym kotle, w którym dodawane są różne dodatkowe składniki. To właśnie te dodatki nadają gumie samochodowej jej różne właściwości. Proporcje i ilości dodatków są zastrzeżone przez firmy produkcyjne i to właśnie w tym tkwi cała różnica w różnorodności opon. Opona jest zasadniczo wytwarzana z jednego materiału wyjściowego, tak jak ciasto jest zasadniczo wytwarzane z mąki. Jednakże liczne opracowania, badania i sklasyfikowane elementy umożliwiają oponie przewyższać konkurencję pod względem parametrów użytkowych przy jednakowych kosztach.
Mieszanka bloków gumowych i dodatków jest mieszana i podgrzewana, co powoduje, że staje się prawdziwą gumą. Jest on ponownie zwijany w paski, a następnie pozostawiony do ostygnięcia.
Produkcja opon
Podstawowym materiałem wykorzystywanym do produkcji opon jest nie tylko guma. W jego wnętrzu znajduje się druciana osnowa złożona z wielu żył. Może to być materiał tekstylny, metal lub polimer. Kord jest tkany jak tkanina, a następnie gumowany za pomocą wytłaczarki. Osnowa jest następnie walcowana w pasy o różnej szerokości za pomocą specjalnych maszyn w celu uzyskania wymaganego wzoru bieżnika. Wymagany wzór bieżnika uzyskuje się również poprzez wytłaczanie (ekstruzję).
Komentarze