BBlog
Konstrukcja sprzęgła samochodowego
7 listopada 2021
Mówiąc najprościej, sprzęgło jest urządzeniem mechanicznym, które przenosi moc obrotową z silnika na koła w każdym pojeździe z napędem ręcznym.
Sprzęgło jest częścią samochodu, która łączy dwa lub więcej obracających się wałów. W samochodach z manualną skrzynią biegów sprzęgło kontroluje połączenie pomiędzy wałem pochodzącym z silnika
a wałami, które obracają kołami. Jest to istotna część maszyny roboczej samochodu, ponieważ silnik generuje moc przez cały czas i posiada części, które stale się obracają, ale koła nie obracają się stale.
Aby samochód mógł zarówno zmienić prędkość, jak i zatrzymać się bez wyłączania silnika, połączenie między kołami a silnikiem musi zostać tymczasowo przerwane. Sprzęgło składa się z dwóch głównych części: tarczy sprzęgła
i koła zamachowego. Jeżeli stopa nie naciska na pedał sprzęgła, zestaw sprężyn utrzymuje tarczę dociskową wciśniętą do tarczy sprzęgła.
Ciśnienie wywierane przez sprężyny powoduje również dociskanie tarczy sprzęgła do koła zamachowego. To łączy silnik z wałem, który przenosi ruch na koła i sprawia, że oba obracają się jednocześnie. Kiedy noga naciska na pedał sprzęgła, naciskamy na widełki zwalniające, które poprzez szereg sprężyn i sworzni odciągają tarczę dociskową od tarczy sprzęgła. W ten sposób zostaje przerwane połączenie pomiędzy obracającym się silnikiem a kołami, co oznacza, że koła nadal się obracają, ale pod wpływem własnego pędu, a nie dzięki mocy silnika.
Taka konstrukcja pozwala na odłączenie kół od silnika w celu zmiany biegu, dzięki czemu kierowcy mają dużą kontrolę nad prędkością samochodu.
Czytaj dalej na: http://yzzy.pl
Komentarze