BBlog
Opony cierne lub gumy na rzepy - co to jest?
7 lipca 2021
Osiągi i klasyfikacja różnych typów opon
Wybór konkretnego typu opony zimowej zależy nie tylko od konkretnych testów opon, ale także od warunków, w jakich pojazd jest użytkowany. Ogólnie rzecz biorąc, znane typy opon zimowych można podsumować następująco
Europejskie opony zimowe. Przedstawiciele tej grupy są przeznaczone do łagodnych zim z częstymi odwilżami, mało śniegu. Idealna jest mokra nawierzchnia asfaltowa, wolna od śniegu przy nieznacznych temperaturach poniżej zera.
Opony cierne. Konstruktorzy tych modeli oczekują skuteczności na drogach pokrytych toczącym się śniegiem lub obfitymi opadami śniegu. Opony sprawdzą się podczas jazdy głównie poza miastem.
Opony z kolcami. Najlepiej na oblodzonym śniegu lub oblodzonym asfalcie. W takich warunkach właściwości trakcyjne znacznie wzrastają. Użycie w wyboistych warunkach zimowych jest zdecydowanie wątpliwe.
Preferencje dotyczące opon nie zawsze odzwierciedlają rzeczywiste warunki drogowe. Jednak wraz z rosnącą świadomością kierowców, trend ten ulega zmianie. Dzięki zrozumieniu specyfiki opony rzepowej, jej udział w rynku stopniowo wzrasta, jak pokazuje poniższa tabela.
Dlatego coraz więcej kierowców woli jeździć na rzepach. Skandynawski typ opon zdołał odebrać po jednym procencie każdej z grup na rynku. Ponadto nie należy zapominać, że stosowanie opon kolcowanych doprowadziło do ich zakazu w wielu krajach. Nie należy zapominać, że używanie opon z kolcami nie jest w ogóle dozwolone w ciepłym sezonie, a kierowca będzie jeździł na rzepach, biorąc pod uwagę warunki pogodowe w danym okresie. Przykład śnieżnego maja 2017 roku jest tego najlepszym dowodem.
Co mówi prawo drogowe
Główne przepisy ustawy o oponach zimowych dzielą się na trzy okresy:
- Miesiące zimowe od grudnia do lutego. Stosowane są wyłącznie opony zimowe każdego typu.
- Miesiące letnie od czerwca do sierpnia. Opony z kolcami są zabronione.
- Miesiące wiosenne i jesienne. Można stosować wszystkie rodzaje gumy.
Należy zauważyć, że kara za używanie opon zimowych o głębokości bieżnika mniejszej niż 4 mm jest możliwa tylko wtedy, gdy są one używane w zimnej porze roku.
Różnice pomiędzy różnymi typami opon bezkolcowych
Różnice w zachowaniu i osiągach opon zimowych między typami europejskimi i skandynawskimi wynikają zarówno ze zmiany składu opony, jak i z różnic konstrukcyjnych.
Należy zauważyć, że porównanie dwóch kategorii opon bezkolcowych w ramach badania musi być przeprowadzone w ramach porównania kategoria po kategorii. Jest to jedyny sposób na uzyskanie obiektywnej oceny.
Różnice konstrukcyjne
Odpowiedzią na pytanie, co to jest skandynawski typ opony, jest przyjrzenie się takim elementom:
Wzór kierunkowy. Typ Nordic nie posiada kierunkowego wzoru bieżnika, ponieważ nie jest on przeznaczony do odprowadzania wody z dala od koła.
Symetryczny wzór. Przeznaczeniem koła jest praca na stałej nawierzchni śnieżnej lub lodowej, co nie zmusza producenta do przystosowania się do różnych typów nawierzchni. Wygodą opon symetrycznych jest możliwość zamontowania ich po obu stronach samochodu.
Konstrukcja elementów bieżnika. Charakterystyczne szpilki w kształcie rombu, przeznaczone do przebijania się przez twardą skorupę śniegu lub lodu. Duże odstępy między elementami bieżnika.
Wystające elementy w kształcie diamentów mają w nowej oponie wysokość do 9 mm, a w ich powierzchni wycięto niewielkie szczeliny. Kiedy skorupa jest przeciskana, element spłaszcza się, rozpychając masę. Zwiększa się powierzchnia styku.
Typ europejski posiada dodatkowo ciężkie grzbiety i dużą ilość szczelin w kierunku poprzecznym do odprowadzania wody.
Komentarze