Jaka jest najlepsza wyważarka do kół?
20 grudnia 2024Poszukując narzędzi warsztatowych, które mogą zapewnić wysoki poziom precyzji i bezpieczeństwa na drodze, nie można przeoczyć wyważarki do kół. Odpowiednia wyważarka do...
Dlaczego nowe opony tak szybko się zużywają? Dlaczego obiecane właściwości opon, w tym doskonałe prowadzenie i długa żywotność, pozostają tylko obietnicami? W większości przypadków odpowiedzi na te pytania szukają kierowcy, którzy są przekonani, że docieranie opon zimowych jest wydarzeniem, które należy zignorować. A przecież tylko prawidłowe użytkowanie nowych kompletów opon przez pierwsze kilka tysięcy kilometrów (w zależności od marki i modelu) może uchronić właściciela samochodu przed rozczarowaniem i problemami związanymi ze stanem kół.
Czego kierowca może oczekiwać od nowych opon? Przede wszystkim wyższy stopień bezpieczeństwa, podczas gdy możliwości nowych opon zimowych są dość ograniczone. Dwie rzeczy nie pozwalają im wykazać wszystkich swoich pozytywnych cech:
Skomplikowana konstrukcja. Warstwy stali, gumy, włókien tekstylnych - wszystko to składa się na znaną wszystkim oponę samochodową. Przenośnik taśmowy wykonał swoją pracę i połączył je w jeden produkt. Dalsze "docieranie" komponentów nie jest zmartwieniem fabryki - producenta, ale świeżo upieczonego właściciela zrealizowanego produktu. Najlepszym sposobem na poradzenie sobie z tym zadaniem bez strat (np. bez utraty części kolców lub przyspieszonego zużycia opon) jest docieranie zimowej gumy z kolcami.
Wady produkcji. Producenci czerpią zyski z idealnego kształtu i "błyszczącego" wyglądu opon zimowych. Aby osiągnąć te cechy, producent musi zastosować specjalny środek smarny, który zapewni zarówno łatwy demontaż opony po uformowaniu, jak i atrakcyjny wygląd. Jedyny problem polega na tym, że o ile pomaga to producentowi, to przeszkadza właścicielowi samochodu (warstwa pozostawiona na oponie może zmniejszyć przyczepność opony, wydłużyć drogę hamowania i ogólnie negatywnie wpłynąć na zachowanie opony). Kolce do opon są również zabezpieczone specjalną mieszanką (jeśli nie zachowasz ostrożności podczas pierwszych kilku kilometrów, nie gwarantuje ona, że wszystkie kolce pozostaną na swoim miejscu).
Docieranie opon z kolcami, jak również opon bezkolcowych, oszczędza również finanse właściciela, w szczególności:
Pewność kierowania. Koło z nowymi oponami zachowuje się inaczej niż jego poprzednik. Wypróbowywanie nowo zamontowanych opon zimowych przy skomplikowanych manewrach i ekstremalnej jeździe to droga do wypadku (kosztowne naprawy i znaczne wydatki dla kierowcy, który odważył się pominąć jazdę na oponach kolcowanych). Nowe opony zimowe powinny być przez jakiś czas dotarte (poruszać się ostrożnie i spokojnie), wtedy mają czas na przyzwyczajenie się do obciążeń, a właściciel samochodu ma czas na przyzwyczajenie się do nich.
Zachowanie parametrów początkowych. Czym charakteryzuje się opona kolcowana? Przede wszystkim liczba kolców, które mają wpływ na właściwości jezdne, odpowiednio - na bezpieczeństwo, a dopiero na drugim miejscu - głębokość bieżnika opon zimowych i inne nie mniej ważne parametry. Gdy nadejdzie wiosna, kierowcę może spotkać niemiła niespodzianka w postaci braku 10-20% kolców i pogorszenia stanu opon, jeśli nowa kolcowana guma nie zostanie dotarta. To, ile dokładnie tracimy, zależy od kierowcy - stylu jazdy, oraz od producenta - jakości produktu. W większości przypadków kolce są tracone (zasoby opony są znacznie zmniejszone) podczas gwałtownego hamowania/przyspieszania, ekstremalnych skrętów na pierwszych kilometrach jazdy po montażu.
Wniosek jest jednoznaczny: jazda na nowych oponach z kolcami pozwala właścicielowi zaoszczędzić pieniądze (minimalizuje ryzyko udziału w wypadku, wyklucza przyspieszone zużycie opon).
Dla tych, którzy nadal mają wątpliwości i decydują, czy należy jeździć na zimowych oponach z kolcami, można podać jeszcze jeden argument, a mianowicie uzasadnienie prawne takiego wydarzenia.
Istnieje specjalny dokument "Zasady serwisowania opon", którego należy bezwzględnie przestrzegać. Wymaga docierania nowych opon zimowych po ich zamontowaniu. Przepisy podają konkretne liczby:
Komentarze