BBlog
Zawór EGR: Co to jest?
28 października 2021
Zawór EGR: Co to jest?
15 lipca 2019 r., godz. 11:50
zawór egr
EGR to skrót od Exhaust Gas Recirculation (recyrkulacja spalin). Ta część zamienna została stworzona w latach 70-tych w USA, a jej zastosowanie rozpowszechniło się w Europie w 1993 roku w celu spełnienia zaktualizowanej normy europejskiej, Euro 1.
Zawór EGR jest małą częścią znajdującą się na silniku, ale również prowadzącą do układu wydechowego. Zawór otwiera się i recyrkuluje spaliny z silnika z powrotem do cylindrów.
Zawór EGR i redukcja zanieczyszczeń
Dzięki zaworowi EGR spaliny produkowane przez silnik trafiają do układu wydechowego po raz drugi, aby mogły zostać poddane dodatkowemu spalaniu. Dzięki dodatkowemu podgrzaniu gazu ilość tlenków azotu (NOx) zostanie maksymalnie zredukowana.
Celem tej części zamiennej - która niepokoi tak wielu właścicieli samochodów - jest więc zmniejszenie emisji tlenków azotu wytwarzanych przez silnik, które są później uwalniane do powietrza. Cząsteczki te są szczególnie toksyczne: WHO uznało je za jedną z głównych przyczyn raka płuc.
Ważne jest, aby zawór EGR odpowiadał najnowszej normie europejskiej, którą od 2015 roku jest norma Euro 6. Dzięki temu zapewniona jest wystarczająca kontrola emisji zanieczyszczeń. Ponadto norma Euro 6 ogranicza emisję NOx do 80 mg/km dla pojazdów z silnikiem diesla - w porównaniu z 500 mg/km dla Euro 3 - jak podaje EUR-Lex, dyrektywa UE
.
Ta część jest obowiązkowa dla samochodów z silnikiem diesla, ponieważ emisja NOx jest znacznie wyższa niż w samochodach benzynowych.
Uzyskaj oferty na montaż zaworu EGR
Zawór EGR i MOT
Ponieważ w normie Euro 6 obowiązują ścisłe zasady dotyczące poziomu emisji spalin, samochody, które w jakikolwiek sposób przekraczają dozwolone poziomy, nie mogą zdać egzaminu MOT.
Niestety, wielu właścicieli samochodów zaczęło mieszać się z zaworem EGR - lub filtrem cząstek stałych - aby uniknąć dość wysokich kosztów naprawy. Ale to jest oświadczone przez Departament Transportu, że usunięcie zaworu EGR lub filtr cząstek stałych prawie zawsze nie będzie zgodne z przepisami pojazdów drogowych. To czyni go nielegalnym, a samochód nie przejdzie MOT z powodu jego poziomów emisji.
Potencjalne kary za usunięcie zaworu EGR lub filtra cząstek stałych wynosi do 1000 funtów, ale 2500 funtów dla lekkiego pojazdu towarowego.
Uszkodzony zawór EGR - Jakie są zagrożenia?
Po pewnym czasie w zaworze EGR (podobnie jak w filtrze cząstek stałych) gromadzi się sadza. Jeśli zawór nie zostanie wyczyszczony, może się zatkać i w końcu zostać zablokowany przez nagar, co wpłynie na pracę silnika.
Jeśli zawór EGR jest zatkany, jego działanie zapobiegające zanieczyszczeniu nie będzie już działać, ponieważ nie dojdzie do recyrkulacji i drugiego spalania. Spowoduje to pogorszenie osiągów podczas jazdy, ponieważ nastąpi utrata mocy silnika i zwiększy się ryzyko nagłego zatrzymania samochodu.
W przypadku awarii zaworu EGR w samochodzie zapali się lampka ostrzegawcza emisji spalin na desce rozdzielczej samochodu.
Konserwacja zaworu EGR
Przed wymianą zaworu EGR można spróbować go wyczyścić, wstrzykując do zbiornika paliwa specjalny preparat. Jeśli czyszczenie zakończy się sukcesem, można zaoszczędzić sporo pieniędzy. Jeżeli jednak sadza znajduje się tam od dłuższego czasu, czyszczenie może nie wystarczyć.
Alternatywnie, można zdecydować się na demontaż zaworu w celu jego prawidłowego oczyszczenia. Opcja ta będzie droższa niż dodanie dodatku, ale o wiele bardziej skuteczne i może uniknąć całkowitej wymiany.
Jaka jest cena wymiany zaworu EGR?
Jeśli nie jest możliwe wyczyszczenie zaworu EGR, konieczna jest jego wymiana. To zadanie jest szczególnie kosztowne i zaleca się porównanie cen w różnych warsztatach, aby zorientować się, ile trzeba będzie zapłacić i znaleźć odpowiednią ofertę.
Korzystając z usług Autobutler przy wymianie zaworu EGR, inni właściciele samochodów zaoszczędzili średnio 32 %.
Otrzymaj oferty na wymianę zaworu EGR
Komentarze